jump to navigation

{txt} In download we trust! November 3, 2007

Posted by Catalin Zorzini in muzica, net, txt.
trackback

Time Out / octombrie 2007

radio.jpg

Prima dintr-un posibil lung sir de lansari pe cont propriu a fost asumata de vizionarii de la Radiohead. Cine n-a auzit de In Rainbows ar face bine sa isi monteze un fir in placa de retea.
Pe 1 octombrie, Jonny Greenwood a anuntat pe site-ul oficial Radiohead ca peste 10 zile noul album al trupei va putea fi cumparat de pe Inrainbows.com, atat in format clasic (CD & vinyl), cat si in format digital. Pentru varianta din urma e lasat consumatorul sa decida pretul si da, albumul downloadabil poate fi cumparat chiar cu 0 $. Cu toate ca metoda nu e brevetata de Radiohead, e prima data cand o trupa de asemenea nivel se arunca in gol (sau in aer), lasand fanii sa stabileasca pretul pentru un nou album.
Reactiile au fost pe masura. Zeci de publicatii de top level au gazduit articole ale criticilor si analistilor fenomenului, care au inceput sa traga clopotele industriei muzicale asa cum o stim noi, si a marilor case de discuri. In cateva zile, “In Rainbows” si cele cateva imagini postate pe site-ul oficial au ajuns pe prima pagina a ziarelor, pe copertile revistelor si pe mii de bloguri. Just like that. Mai mult, un poll facut de Gigwise.com, la care au participat 3.000 de cumparatori ai variantei digitale, a pronuntat cifra magica 8. Atati dolari au platit cumparatorii albumului in medie. Si, cum in prima saptamana copia digitala s-a vandut in peste 1.2 milioane de exemplare, se presupune ca baietii au castigat aproape 10 milioane de dolari din start. Daca ar fi vandut muzica prin iTunes sau alt magazin online, castigurile ar fi fost de aproximativ 25%, ceea ce i-a facut pe multi sa spere ca tirania marilor case de discuri se zdruncina de la temelie.
La scurt timp dupa acest buzz, Trent Reznor (omul-orchestra din spatele Nine Inch Nails) a anuntat in sfarsit ca renunta la contractul cu Universal Music Group, dupa mai multi ani de neintelegeri. In calitate de producator, Trent a lansat albumul lui Saul Williams tot online, dupa o strategie proprie.
Madonna, detinatoarea titlului de cea mai bine platita voce din lume si una dintre cele mai business minded artiste, a anuntat si ea de curand ca a renuntat la casa de discuri Warner Music, pentru ceea ce se numeste un contract la “360 de grade” cu organizatorii de concerte Live Nation, in urma caruia acestia detin exclusivitatea pentru viitoarele ei trei albume, ii vor organiza turneele in urmatorii zece ani si se vor ocupa de toate materialele promotionale care se folosesc de imaginea divei. Despre aceasta situatie, Michael Rapino, presedintele Live Nation, a declarat ca suntem in fata unui “moment decisiv in istoria muzicii”.
Experimentele de felul asta, declansate in lant dupa micul boom facut de “In Rainbows”, poate nu sunt atat de amenintatoare pe cat ne spun prevestitorii falimentului caselor de discuri-mamut, dar anunta schimbari majore ale regulilor, iar marii jucatori vor avea cu siguranta de invatat. Power to the people!

Advertisements

Comments»

No comments yet — be the first.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: