jump to navigation

{txt} Daft Punk – Tres Cool January 21, 2008

Posted by Catalin Zorzini in muzica.
trackback

publicat in Time Out – decembrie 2007

dafty.jpg

Ca raspuns la verdictul (pripit) al celor de la Times Magazine care au proclamat moartea culturii franceze, Paris Match a construit o replica foarte convingatoare, Daft Punk e una din piesele cheie ale demonstratiei.


David Levy, campion mondial la sah devenit specialist in inteligenta artificiala, explica in teza lui de doctorat ajunsa bestseller (“Love and Sex with Robots”) ca pana in 2050 dragostea dintre oameni si roboti va fi ceva foarte comun. Poate asa se explica fascinata fabuloasa fata de mastile de roboti (si identitatile aferente) purtate permanent de Thomas Bangalter si Guy-Manuel de Homem-Christo, cei doi francezi care au contribuit consistent si decisiv la evolutia culturii dance din ultimii 15 ani. Baietii au declarat ca nu poarta mastile pentru a lupta contra sistemul de staruri care apar pe copertile revistelor, dar pentru a demonstra ca exista si varianta asta, a castigarii unui awareness impresionant fara a fi asociat cu o figura concreta.

Din putinele interviuri pe care le-au dat de-a lungul timpului (si de fiecare data cu masti) am retinut ca, in loc sa puna sample-uri, folosesc clape din anii ’70 pentru a cita diversi artisti care foloseau respectivele instrumente, ca prefera sa foloseasca fiecare sursa muzicala in cu totul alt mod decat cel conventional, iar Guy-Man a spus de mai multe ori ca le place sa isi denumeasca tehnica mai degraba bricolaj.
Un alt element caracteristic e folosirea intensa a elementelor vizuale. Inca de la primul album, “Homework”, au inceput sa lucreze cu Michael Gondry, un ninja al experimentelor video, iar al doilea disc (“Discovery”) a devenit practic soundtrackul filmului de animatie japoneza “Interstella 5555”. La editia de anul trecut a Festivalului de Film de la Cannes au lansat filmul “Electroma” (fara muzica Daft Punk, fara dialog, o calatorie initiatica a doi roboti in urma careia urmeaza sa devina oameni), comparat de critici cu “Brown Bunny” al lui Vincent Gallo’s sau “Gerry” al lui Gus Van Sant.
In aprilie 2006 a inceput sa circule pe net un DVD realizat de fani cu inregistrarea concertului Daft Punk de la Coachella. In prima faza, publicul ramanea cu gura cascata la vederea piramidei psihedelice de culori care actionau dinamic in functie de ritmurile emise de Thomas si Guy de la pupitru, apoi incepeau urletele cauzate de basul care misca si cele mai rezistente coafuri. DVD-ul compilat de fani a devenit extrem de popula, asa ca varianta oficiala care urma sa fie produsa a fost anulata, sau – mai exact – amanata, pentru ca la sfarsitul anului trecut baietii au lansat o inregistrare audio a concertului din iunie de la Paris.

Rezultatul – “Alive 2007” – e un disc apreciat de sute de critici si de milioane de fani, un alt experiment reusit al duoului francez. La fel ca intregul turneu “Alive 2007” incheiat in noiembrie, discul e extrem de vibrant, de colorat si de fresh, cu toate ca piesele sunt, practic, in totalitate vechi. Robotii au facut-o din nou. Prin inregistrarea intentionata a puternicei reactii a publicului din Paris, experienta pare sa fie la fel de intensa si de energica, fie ca asculti la boxele din dormitor, in masina in timp ce gonesti cu 50 la ora pe Magheru sau in metrou cu castile in urechi.

Advertisements

Comments»

No comments yet — be the first.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: