jump to navigation

{txt} Web Stars February 15, 2008

Posted by Catalin Zorzini in net, txt.
trackback

Omagiu 9 / ianuarie 2008

WWWery Important Person e un titlu din ce in ce mai greu de obtinut. E tot mai complicat pentru un nimeni sa devina celebritate web. Pentru ca valul web 2.0 nu e tocmai ceva nou, majoritatea locurilor bune s-au ocupat deja, asa ca putem face o recapitulare a personalitatilor, personajelor si minunilor recente ale Internetului.


Perez Hilton seamana cu Horia Brenciu si se autointituleaza “Queen of all Media”. Mario Lavandeira pe numele lui de fata, Hilton a devenit un web-star odata cu blogul personal, pe care posteaza zilnic tone de poze surprinse de paparazzi peste care scrie diverse barfe si verdicte suparatoare. A fost dat in judecata de cateva agentii foto si e invitat deseori pe la televiziunile din State pentru a-si da cu parerea despre viata vedetelor offline.

Seth Godin e un tip care stie sa stoarca o idee. O idee -> o teorie -> un bestseller -> zeci de seminarii in care explica ideea -> dezvoltarea ideii pe blog. Spre deosebire de majoritatea celorlalti marketing gurus, Seth reuseste sa dea sfaturi si sa enunte teoreme fara sa fie pretios. Cel mai bine a profitat de pe urma cartii lui, Purple Cow: Transform Your Business by Being Remarkable, tocmai el, reusind sa devina unul dintre cele mai remarcabile prezente online.

Singura vedeta globala offline destul de simpatica si de paranoica pentru a avea un blog interesant mi se pare Madonna, care da zilnic sfaturi cretine, scrie mesaje rivalelor si in general vorbeste despre ea la persoana a treia, cu apelativul “the Queen.”

O indexare completaa noilor produse, servicii si afaceri pe net e TechCrunch, blogul infiintat de Michael Arrington, o figura extreme de influenta in ce priveste bunul mers al businessurilor online. Say Hello to the master of geek stardom!

Nu se poate trece cu vederea din lista starurilor cea mai serioasa baza de date cu noi ciudatenii si chestii cool adaugate zilnic. Boing Boing, biblia curiosilor a dubiosilor de pretutindeni, e conceputa de Cory Doctorow (tip, activist pentru drepturile digitale si scriitor de romane SF) si Xeni Jardin (tipa, tech culture journalist si editor WIRED).

Lonelygirl15 nu a ajuns star din intamplare. In iulie 2006 se prezenta ca fiind Bree, o adolescenta din State care isi inregistreaza jurnalul cu o camera video si il pune pe Youtube. Clipurile au avut mare succes si lonelygirl a ajuns rapid una dintre cele mai vizionate prezente de pe Youtube. S-a aflat apoi ca tipa e Jessica Lee Rose, o actrita din Noua Zeelanda care lucreaza cu un scenarist, un regizor si tot tacamaul, iar asta nu a facut decat sa ii creasca audienta.

Alta celebritate fictiva e Ninja, de la AskaNinja.com, un fel de Mr Know-it-All paranoic si cu apucaturi semiviolnte. Daca Grigore, de la grigore.org ar fi fost mai delicat, ar fi putut deveni un omolog local.

Pentru neinitiati, sintagma Numa Numa, ar putea suna a refren de muzica populara, dar denumeste de fapt unul dintre cele mai de succes virale de la aparitia Youtube-ului pana in zilele noastre: un grasan care fredoneaza Numa Numa Yhey, ce intelege el din“Dragostea din Tei”. Nu e o stire proaspata, e mai degraba o lectie de istorie: clipul a fost vazut de peste 800 de milioane de ori si e pe locul doi in topul celor mai vizioante vizionate virale Ever, fiind depasit doar de alt grasan care agita o coada de matura in chip de sabie din Star Wars. Asta poate spune ceva si despre IQ-ul vizitatorilor, dar e o alta discutie.

In urma cu trei luni, un nou viral a inceput sa se imprastie: un remake neasteptat de bine facut dupa Thriller, in care 1.500 de puscariasi din Filipine, executa clasicul dans sincron, alaturi de un Michael Jackson sordid si chiar de patenera lui – un travestit in sutien. Asta ar fi starul din 2007, daca nu mai apar surprize.

Putine sunt site-urile devenite star de curand: Twitter ar fi unul, destul de greu de inteles (un fel de platforma de mini-blogging), apoi Joost (televiziune online cu > 250 de canale, proiectata de inventatorii Kazaa si Skype), Hype Machine (agregator de melodii de pe bloguri; the next last.fm) si Brijit (care livreaza permanent versiuni scurte ale articolelor zilei din cele mai tari reviste).

Initiativele romanesti web 2.0 sunt mult mai in urma, dar incepem sa recuperam. Nu putem trece peste cea mai citata prezenta in articolele despre webul local – feeder, catalizatorul anunturilor de concerte si petreceri. E timpul totusi pentru o noua versiune, promisa de acum cateva luni. Metropotam e de ceva vreme in stadiul de shooting star; ii lipseste ceva, still waiting. Trilulilu e o mica vedeta, dar nu a invatat inca sa scoata content valoros pe homepage, iar Dictionar Urban e un work in progress care a implinit de curand un an si 1.500 de definitii bine de stiut in lumea asta plina de geeks.

Un proiect web 2.0 care are la baza un radio online (cu studio, DJ-i si emisiuni cat se poate reale) pot parea o aventura riscanta in Romania, dar Razvan Exarhu se numara printre putinele staruri offline web friendly, asa ca are incredere in succesul Clandestino; la fel si cei 10.000 de ascultatori din prima luna de stadiu Beta a radioului. De curand s-a lansat si o televiziune online, Happy Fish, care inca isi cauta drumul, dar poate deveni ceva interesant.

La capitolul staruri online made in RO care merita deranjul, my picks are Fredo & Pidjin, (porumbeii diabolici desenati de Eugen Erhan si calauziti de Tudor Muscalu), Terorista (review-uri de carte, review-uri de carte, review-uri de carte), Exarhu (The Dude), Jeg (un pusti simpatic a carui singura greseala e ca l-a convins pe Nasatse sa isi faca blog), Iann (media insider) si Manafu (permanent despre new media, publishing, blogging). Dar nu mai bine v-arat blogul lui Iliescu?
Advertisements

Comments»

1. niosra - February 15, 2008

da

2. niosra - February 16, 2008

da da.

3. niosra - February 17, 2008

ei, na!

4. jolie - February 17, 2008

ba.

5. niosra - February 17, 2008

nu se poate!

6. blogoflender - February 18, 2008

eu vreau sa faci rost de un autograf de la doN iLiescu 😉


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: